14 december 2008

Koude Polderloop 2008

Een echte koude polderloop.

Dit jaar maakte de Koude Polderloop haar naam weer eens helemaal waar. Het was net boven nul, maar de koude zuidoostenwind deed de gevoelstemperatuur nog eens flink onder nul belanden en zorgde er tevens voor dat op de terugweg van het heen en weer parcours flink tegen de wind gestreden moest worden.

De Nijkerkse Koude Polderloop was de laatste wegwedstrijd in de serie van 5 najaarslopen van Loopgroep2000. Een wedstrijd met een keuze tussen 5 km of 10 km. Voor veel leden van Loopgroep2000 tevens de laatste loop om de beslissende klap uit te delen voor een goed eindresultaat in het clubkampioenschap.

Zoals de naam van de loop natuurlijk al zegt loopt een groot gedeelte van het gedeeltelijk vernieuwde parcours door de polder. De Arkervaart polder. Een mooi natuurgebied aan de rand van Nijkerk. Een keurig netjes uitgezet heen en weer parcours met het stoomgemaal “Hertog Rijnout” als het middelpunt.

De Polderloop was voor mij ook belangrijk om een eerste plaats in het clubkampioenschap voor Loopgroep2000 te bemachtigen. Johan Pul was mijn grote tegenstander. Het clubkampioenschap gaat over de beste 4 resultaten over de 5 najaarslopen die door Loopgroep2000 gehouden worden. Omdat ik de eerste wedstrijd niet heb meegedaan stond Johan er wat beter voor, maar was de laatste wedstrijd bepalend. Het maakt niet uit of je mee doet met de 5km wedstrijd of met de 10km wedstrijd. Maximaal aantal punten is 100 voor de 1e loopgroep2000 loper. Er was al van te voren bekend dat er taktiek aan de pas zou komen om clubkampioen te worden. Ik loop sneller dan Johan en hij zou dus proberen niet tegen mij uit te hoeven komen. Dus moest ik gokken. Loopt hij de 5 of de 10. Dus bij inschrijven van de 5 hield ik in de gaten of Johan zich zou aanmelden. En ja hoor dat deed hij. Dus ik ook inschrijven en van start in de koude winderige polderloop. Johan en ik gingen de eerste 5oom gezamelijk, maar ik wist toch langzaam een mooi gat te slaang. Windje tegen ging prima. Na het keerpunt kwam de tegenwind. Toch heel wat wind en ook nog koud. Naast dat ik voor Johan lag, lag ik dus ook op een mooie 1e plek bij de veteranen. De laatste 2 km rustiger gelopen, wan het zou toch niet zijn dat Johan zich ook zou aanmelden voor de 10km. Met een toch nog aardig mooie eindtijd van 18.40 ging ik over de streep. De 100 punten binnen en dus clubkampioen. Tenminste.... Als Johan niet stiekum de 10km zou gaan lopen. En ja hoor, hij stond zich al weer heerlijk in te schrijven. Ik ook dus maar weer. Met weinig zin moet ik zeggen. Had nog nooit 2 wedstrijden achter elkaar gelopen en zou zeker niet mijn sterkste 10km worden. Na de prijsuitreiking, weer een mooie bon van Run2Day, gingen we ons opmaken voor de 10km. Even babbelen met Melanie, die mij toch weer een hoop moed insprak. Samen gingen we van start en liepen de eerste 4,5 km samen op in een toch heerlijk tempo. Toen begonnen de benen wat vol de kakken. Ik liet mij rustig afzakken naar het achterliggende groepje waar mijn goede trainingmaat John de Vries deel uit maakte. Met z'n drieen wisselden we elkaar lekker af toen we de wind tegen kregen. Johan Pul al een eind achter me. Onder het lopen toch nog wat rekenen. John kon ook nog wel wat punten gebruiken. De laatste km werd het tempo weer door ons drieen opgevoerd en ging het om de plekken, alhoewel ik niet zo'n behoefte meer had om de strijd aan te gaan om voor John te eindigen. En zoals gezegd kon John ook nog wel 100 punten gebruiken voor het clubkampioenschap. Hopelijk dan op een 3e plek. Zou mooi zijn.

Moe maar toch voldaan gingen we over de meet. Enthousiast zoals altijd begroet door mijn grote omroepvriend Jan de Bekker. Geen mooie tijd, maar wel clubkampioen en natuurlijk een mooie eerste plek op de 5km bij de 40+.

Twee wedstrijden achter elkaar doe ik maar liever niet meer.


Geen opmerkingen: