20 september 2009

Damloop - Amsterdam/Zaandam 20 september 2009



Gisteren de prachtige Wolderwijdloop laten lopen om volkomen fris aan de start te staan bij de 25ste Damloop. Wie kent deze loop niet? 16.1km, 10 Engelse Mijlen, van Amsterdam naar Zaandam. De grootste loop van Nederland. Als recreant vaak file lopen. Als Running2000 wedstrijdloper gelukkig niet. En onder deze gelukkigen mocht ik mij scharen. Met het mooie startnr 513 op de rug en op de borst als 1 van de eersten weggeschoten worden door niemand minder dan onze Erica Terpstra. Toch wel wat gespannen hoe het dit jaar zou gaan. Vorig jaar een hele mooie tijd gelopen en een lage 1uur en 1minuut zat in het hoofd. Zou het een Pr worden. Weinig wind, maar wel altijd tegen. Temperatuur goed. Maar het weer van vorig jaar was wel super.
Mijn maag voelde wat vol aan. Ik hoopte dat het niet door het wondermiddel van Koen Henkes zou komen. Maar experimenteren voor een wedstrijd is eigenlijk niet goed. Hopen dat het een positieve uitwerking zou hebben.
De eerste 5km's gingen netjes. Alles op tijden die ik moest lopen voor een goede tijd. Daarna begint het helaas toch wel wat moeizamer te gaan. Mijn maag begint wat op te spelen en de ene kilometer gaat goed de volgende weer stuk minder. En als je een 4min per km op je klokje ziet weet je dat het niet gaat zoals het zou moeten.
Loop wel heel lang in eenzelfde groepje mee, maar wel een wispelturig groepje. Bij het 10km punt weet ik dat ik de tijd van vorig jaar niet ga halen. Helaas. Maar natuurlijk toch doorgaan en het beste eruit te halen. En natuurlijk gewoon genieten van het moois wat de Damloop te bieden heeft. Veel Publiek, veel muziek en gezelligheid. Dit alles onder een stralende zon.
De laatste kilometers natuurlijk toch nog even het gevecht aangegaan om onder de 1h4min te blijven. En gelukkig dat lukt. De laatste kilometer is altijd de mooiste. Voortgestuwd door het in grote getale aanwezig publiek loop ik na 1hr3min39sec over de ChampionChipmat. Of te wel de finish.


Zoals gezegd niet helemaal de tijd die ik wilde lopen, maar met een 10e plaats bij de Veteranen 45+ mag ik toch zeker niet mopperen. Vorig jaar 14e, dit jaar 10e. Een mooie puzzel of je nog vooruit gaat op je "oude" leeftijd of niet.

De Damloop was weer een mooie happening. Zoals altijd weer goed georganiseerd en met dit jaar een prachtig 25jaar Dam tot Dam jubileumboek.

Een dag later hoor ik van het overlijden van een medesporter. Gedachten gaan natuurlijk ook hier naar uit.

Geen opmerkingen: