14 juni 2009

Marathon festijn Amersfoort 14 juni 2009

Vandaag al vroeg op pad richting Amersfoort. De fiets achterop de auto. Niet omdat ik te lui was om die paar km te fietsen, maar omdat ik na mijn 10km loop heerlijk wilde gaan genieten van de halve en hele marathon en wat mensen op de gevoelige plaat te zetten. Loperes van Loopgroep2000, Altis en AVtriathlon.
Net toen ik op de fiets stapte kwam ik het Nijkerkse hardloopduo Oudejans,Reichardt geten. Jan die voor de ereprijzen zou gaan bij de marathon. Voor mij veel te ver zo'n afstand dus op naar de 10km. Maar wel eerst genieten van de start van de Marathon. De weergoden waren ons net niet gezind bij de start en de regen viel druiperig maar gestaag naar beneden. Maar daar trokken de lopers en de vele toeschouwers zich weinig van aan. Het was een heerlijke gezellige chaos. Na de start op naar de parkeer garage om snel om te kleden. Van inlopen kwam helemaal niets en dus op naar het startvak. Eerst het verkeerde. Ik had namelijk een oranje sticker en mocht toch echt naar het voorste vak. Naast de mannen van VRT en good old Aart Stigter. Echt jongens om niet bij te houden. Zeker niet na mijn fantastische voorbereiding voor deze 10km. Vrijdag en zaterdag vele uren doorgebracht op de Tennisbaan. Het park moets in perfecte staat gebracht worden voor de Gelderse kampioenschappen die binnenkort worden gehouden. Veel zwaar werk gedaan en dus behoorlijk vermoeid van dit alles. Maar goed dat zijn natuurlijk allemaal excuses voor de uiteindelijk niet perfecte eindtijd. Het beroemde startschot viel en gingen toch heerlijk op weg. Vlak achter het kielzog van Hans Rewee van VRT. Echter ik moest hem al vrij snel wat laten gaan. Na een aantal km's kwam toch de klad er al wat in. Ik kon mij wel voor de kop slaan. Dan maar heerlijk genieten van het mooie 5km rondje. Veel publiek langs de weg. Een fantastische doorgang door de brandweer kazerne. Gelukkig geen brand, dus stevig aangemoedigd door het enthousiaste brandweerkorps.

Toch wel veel bochten in dit parkoers, maar ach het mocht de pret niet drukken. Het tweede rondje ging moeizaam. Vooral de 2 laatste km's bleek achteraf. 2 km gelopen in 8.45min. Brrr. Zeker niet goed te noemen. Of zullen we gewoon oud worden? Nee toch? De 5km tijden van de laatste tijd zijn zeker niet slecht, dus moet er ook weer eens een goede 10km gelopen worden. Maar goed onder enthousiast applaus gingen we door de finish en was deze eenmalige loop volbracht.
Van velen kreeg ik toch te horen dat ze niet best gelopen hadden. Zelfs dat de 10km geen 10 zou zijn. Kan toch niet waar zijn? Volgens VRT 10.2km. Maar goed maakt allemaal niet uit. Ik was hier om te genieten van Amersfoort mooie marathon happening.


Dus snel omgekleed, camera uit de auto gehaald en op naar het 41km punt. Een mooi punt om opnames te maken. Net op tijd aanwezig voor de snelste deelnemer. Mooi plekje uitgezocht en foto's maken van de vele vermoeide gezichten. Natuurlijk uitkijken naar de bekenden in het deelnemersveld. Niet altijd makkelijk dus vele wel op de plaat en sommige weer net te laat. Naast het fotograferen de deelnemers aanmoedigen die het echt nodig hadden. Sommigen helemaal stuk, maar wel bijna aan de finish. Uiteindelijk de camera weer in de tas en op weg naar huis. Amersfoort kan terugkijken op een hele mooie dag. Amersfoort 800 zou ik nog mee kunnen maken, maar vast niet meer in looptenue.

Geen opmerkingen: