17 april 2010

Kippenrun - Barneveld - 17 april 2010

Ondanks dat de atmosfeer totaal verziekt is met vulkaanas was het een stralende dag. Strak blauwe lucht en geen condensstreep te zien. Heel apart. Dus ook stralend weer om een wedstrijd te lopen in het buurdorp Barneveld. En kwart mararthon. 10,6 km. Een wedstrijd met een veteranen klasse en een wedstrijd met een prachtige naam waarbij je van alles kan denken. De Kippenrun. Voor de liefhebbers ook nog een 1/8 marathon en een halve. Mijn eerste Kippenrun. De verzorging zag er goed uit en de start was vanuit het centrum. Ik had van de vorige edite gehoord dat de Barnevelders gewoon over het parcours liepen tijdens de start en dat het in het Paradijs waardoor het parcours ook doorheen loopt op sommige punten erg smal is. Maar wie wil er niet eens een keertje door het Paradijs lopen. Dus ik was erg nieuwschierig hoe het allemaal zou gaan. Voor de start nog wat babbelen met wat andere Nijkerkse Loopgroep2000 lopers en natuurlijk ook nog even met Snelle Rijk. Rik die je echt overal tegenkomt. Bij de start werden een aantal snelle atleten geinterviewd. Ook wat snelle veteranen die de 10.6km gingen doen. Dus het zou vechten worden om een plaatsje te bemachtingen op het ereschavot.
Na het startschot bleek de normaal gesproken drukke winkelstraat gevrijwaard te zijn van het winkelend publiek en konden we op snelle draf het centrum van het Kippendorp verlaten. Positie was in begin moeilijk te bepalen omdat ook de 5km lopers tussen het deelnemersveld zaten. Na de splitsing kwam de verlossing en mocht ik constateren dat ik op een 5e positie lag, maar wel met 2 oudere lopers voor mij. Achter mij hoorde ik de snelle voetstappen van Tim Tolboom. De winnaar bij de senioren in de vorige editie. Met Tim werd vervolgens heel wat kilometers gezamelijk afgelegd. In ieder geval hoefde ik niet alleen door het Paradijs. Met z'n twee-en wel zo leuk. Ook al mag het Paradijs als iets moois beschouwd worden, het lopen vond ik minder. Alles onverhard met veel bochten, smalle doorgangen en bruggetjes. Niet de allersnelste kilometers, maar samen met Tim waren we toch aardig kilometers aan het vreten. Bij km 6-7 verlieten we het Paradijs en kwamen we weer in de normale wereld. Een wereld met verharde weg en weer her en der een toeschouwer. Toeschouwers die ons vertelden dat we op plaats 5 en 6 liepen. Barneveld centrum kwam weer in zicht en Tim vond het geloof ik welletjes en liep bij mij vandaan. Mij alleen achterlatende op een 6e overall plaats. Het winkelende publiek had nog steeds goed in de gaten dat er nog steeds een hardloopwedstrijd aan de gang was en had een mooi ruim baan gemaakt voor de laatste 600 meter door het centrum. Onder luid applaus en met veel enthousiasme mocht ik mijn eerste Kippenren afsluiten.


Afsluiten met een mooie overall 6e plaats maar wel met een prachtig mooi brons kippetje. Een brons kippetje omdat er ook een veteranen klasse was die mij op een 3e plaats bij de veteranen deed belanden. Op het kippetje moesten we lang wachten, maar het was het wachten waard. Het kippetje heeft voorlopig een mooie plek op de salontafel.

Geen opmerkingen: